Garnek umiejętności 4.0

UDOSTĘPNIJ
/
106 0

Zakończyliśmy trzecią edycję trwającego od maja projektu edukacyjnego „Garnek umiejętności 4.0”. Projekt, którego głównym celem jest wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży z terenu miasta Ostrołęki i powiatu ostrołęckiego poprzez stwarzanie warunków do aktywnego zdobywania wiedzy, w małych grupach warsztatowych, na stałe wpisał się edukacyjną mapę Ostrołęki i regionu.

Podczas tegorocznej edycji uczestnicy mogli wziąć udział w szeregu warsztatów tematycznych, opartych o dwa moduły – praktyczny oraz umiejętności społecznych. W ramach warsztatów „miękkich”, budujących podupadłe po pandemii COVID-19 umiejętności społeczne, odbyły się następujące zajęcia:

  1. Daj spokój! – warsztaty o tym, jakie są style radzenia sobie ze wszechobecnym stresem, mające na celu zdiagnozowanie swoich potrzeb, a także, odnalezienie sposobu idealnego dla każdego uczestnika. Teoria aktywnego radzenia sobie tworzy pięć strategii: planowanie, pozytywne przewartościowanie i rozwój, aktywne radzenie sobie, unikanie konkurencyjnych działań oraz powstrzymywanie się od działania.

  2. Jak nas widzą, tak nas piszą. – zajęcia z psychologiem, z profesjonalistą HR, który w praktyczny sposób nauczy uczestników, na co zwracać uwagę, w kontekście poszukiwania pracy. Uczestnicy przećwiczą różnorodne formy prezentacji oraz zbudują swoje pierwsze CV, przenosząc różnorodne kompetencje na język formalny.

  3. Zarządzanie projektem- warsztaty wspierające kreatywne formułowanie potrzeb jednostki, sposoby oszczędzania pieniędzy na określony cel. Zapoznanie z zasadami sprawnego planowania budżetu oraz nabycie umiejętności rozsądnego zarządzania nim. Wprowadzenie do metod projektowych.

  4. Ale o co chodzi? Warsztat skutecznej komunikacji – warsztaty aktywizujące mające na celu, wspieranie kanałów komunikacji dzieci i młodzieży, pomijając kanał social-media.

Warsztaty praktyczne przygotowywane były tak, by stanowiły dla dzieci i młodzieży wyzwanie, które uczestnicy podejmowali na każdym ze spotkań. Zajęcia składały się każdorazowo z przygotowania pod kątem BHP, wprowadzenia teoretycznego oraz części praktycznej.

W ramach tej części projektu odbyły się zajęcia w ramach:

  1. Strzelectwa – Zajęcia odbywały się na różnorodnych obiektach, dzięki czemu uczestnicy zapoznali się z różnorodną bronią, zaczynając od strzelania cyfrowego, poprzez wiatrówki, kończąc na broni ostrej. Projekt gościł w obiektach – Strzelnica sportowa w Kadzidle, Strzelnica cyfrowa Muzeum Żołnierzy Wyklętych, Strzelnica „Leśny Fort” w Ludwinowie, . Uczestnicy w ramach projektu mogli podejść do zdobycia Harcerskiej Odznaki Strzeleckiej – zdobyto 5 odznak.

  2. Pierwszej pomocy oraz ratownictwa wodnego – warsztaty z udzielania pierwszej pomocy z modułem zajęć z ratownictwa wodnego przeprowadzone przez Ratownika Medycznego, aktywnego strażaka KMP PSP w Ostrołęce oraz ratownika WOPR. Uczestnicy zajęć zdobyli praktyczne umiejętności, zakończone egzaminem i certyfikatem szkolenia.

  3. Warsztat wspinaczkowy – zajęcia wyjazdowe na terenie powiatu węgrowskiego, gdzie w 2021 roku powstała ścianka wspinaczkowa sfinansowana z Mazowieckiego Instrumentu Wsparcia Infrastruktury Sportowej, uczestnicy projektu mieli okazję nauczyć się technik asekuracji, techniki ruchu, oraz poznać podstawową wiedzę o bezpiecznym uprawianiu wspinaczki.

Warsztaty poza niewątpliwą wartością merytoryczną i specjalistyczną miały także wyjątkową wartość wychowawczą, ponieważ dla wielu uczestników były jedyną formą zajęć pozalekcyjnych, w których brali udział w roku szkolnym.

 

Bardzo ważnym elementem projektu był Kurs Liderów Harcerskich w wieku 10-18 lat. Kurs dla kandydatów na harcerskich wychowawców (drużynowych) odbył się w formie weekendowych biwaków warsztatowych poza miastem, traktujących o:

  • planowaniu własnego czasu,

  • autoprezentacji,

  • pracy z grupą,

  • motywowaniu w działaniu,

  • rozwiązywaniu konfliktów,

  • obsługę pakietu Ms Office 365.

Kursy objęły ponad 54 godz. szkoleniowych i były niepowtarzalną okazją do zdobycia nowych umiejętności, szlifowania umiejętności miękkich oraz kształtowania aktywnej postawy społecznej w tym nabywanie umiejętności przydatnych na rynku pracy.

W ramach zajęć organizowanych w projekcie uczestnicy nie tylko zdobyli nową wiedzę i umiejętności, ale zawiązali nowe znajomości i przyjaźnie. Grupy warsztatowe stały się naturalną przestrzenią wymiany doświadczeń oraz pedagogiki rówieśniczej, gdzie poprzez uczenie w działaniu, każdy uczestnik mógł otrzymać bieżącą pomoc od kadry i rówieśników. Relacje, które powstały podczas warsztatów mamy nadzieję, że będą wsparciem dla dzieci i młodzieży.

Niezwykle wartościowe dla organizatora jest fakt, iż dzieci i młodzież uczestniczący w projekcie mogą kontynuować swój rozwój w ramach pracy ostrołęckich gromad zuchowych i drużyn harcerskich, co z przyjemnością będziemy wspierać. Uczestnicy mogą kontynuować swój rozwój, zdobywając uprawnienia państwowe m.in. możliwość pełnienia funkcji podczas wypoczynku letniego i zimowego dzieci i młodzieży.

Wyjątkowy w naszym projekcie jest także fakt, iż ponad 80% zajęć odbywa się na świeżym powietrzu.

Baza obozowa na Stanicy Harcerskiej w Kierwiku stała się naturalnie miejscem naszych wiosenno-letnich spotkań, dzięki czemu mogliśmy korzystać z uroków leśnego obozu, w bliskości jeziora, ścieżek rowerowych czy szlaków kajakowych, z których uczestnicy chętnie korzystali. Ponadto odkrywaliśmy nowe miejsca, m.in. bazę leśną „Komaro” w Rybakach

W związku z rosnącym zainteresowaniem udziałem w projekcie, mamy pewność, że projekt będzie kontynuowany, a kolejną edycję wzbogacimy o kolejne treści, zwłaszcza takie, które w ewaluacji wskazali nam uczestnicy tegorocznego projektu.

Relacja z warsztatów strzeleckich:
https://www.youtube.com/watch?v=yBg8pxN2eX0

Zadanie zrealizowane w ramach projektu „Garnek Umiejętności 4.0” współfinansowanego ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego.